اثبات نقش محوری ایران در منطقه
نوشته شده توسط : blpwjob

اولین واكنش ها به سفر اسماعیل هنیه پیش از انجام سفر در رسانه های عربستانی با این خط خبری دنبال شد كه سفر این چهره بارز حماس لغو شده است.

روزنامه الشرق چاپ عربستان در خبری از زبان 'یوسف رزقه' مشاور سیاسی هنیه و همراه او در سفر به كشورهای حوزه خلیج فارس مدعی شد كه 'باتوجه به اوضاع منطقه عربی و آنچه در سوریه جریان دارد، این سفر تنها شامل كشورهای حوزه خلیج(فارس) می شود و هرگونه تغییری در برنامه از طریق رسانه های جمعی اعلام خواهد شد.'

الشرق همچنین مدعی شد كه رزقه گفته است: هنیه پس از بحث و گفت و گو با مقامات بحرینی به پایتخت كویت خواهد رفت و برنامه سفر بعد از كویت هنوز نامعلوم است.

الشرق بار دیگر این بار از زبان اعضای حركت حماس كه نامی از آنها نبرد اضافه كرد: سفر هنیه به ایران در زمان حاضر كه تهران از سركوب خونبار به وسیله نظام اسد علیه انقلاب سوریه حمایت می كند نامناسب است.

این منابع ادعایی همچنین به الشرق گفته اند كه تصمیم 'منصف المرزوقی' رییس جمهور تونس برای اخراج سفیر سوریه و عدم مشروعیت نظام اسد بعد از كشتارهای حمص، هنیه و حركت حماس را كه همچنان در انتقاد از نظام اسد تحفظ به خرج می دهند در موضع دشواری قرار داد، اما باعث شد كه وی این سفر را به تعویق بیندازد و به صورت جدی درباره لغو آن فكر كند!

این ادعاهای روزنامه عربستانی بلافاصله از سوی شخص 'یوسف رزقه' مشاور سیاسی اسماعیل هنیه تكذیب شد.

رزقه در گفت و گویی با خبرگزاری 'سما' فلسطین با تاكید بر اینكه نگفته است سفر نخست وزیر دولت منتخب فلسطینی به ایران لغو شده یا تنها منحصر به كشورهای عربی است گفت كه برنامه سفر هنیه مستمر است و هر كشوری كه در برنامه بعدی سفر قرار بگیرد از طریق رسانه ها گفته خواهد شد.

دنباله خط خبری روزنامه عربستانی در شبكه خبری الجزیره وابسته به قطر نیز دنبال شد. این شبكه در گزارشی با عنوان 'اخوان خواستار لغو سفر هنیه به ابران شد'، نوشت: یكی از اعضای ارشد اخوان المسلمین اردن كه خواسته نامش فاش نشود در مصاحبه با الجزیره گفته است كه 'همام سعید ناظر كل جماعت اخوان المسلمین از اسماعیل هنیه درخواست كرده است به ایران سفر نكند.'

وی تصریح كرده است كه ناظر كل اخوان در جریان سفر هنیه به دوحه با وی تماسی برقرار كرده و از او خواسته است سفر به ایران را در ادامه برنامه دیدارهای خود از قطر و بحرین و كویت نگنجاند. خواسته ای كه البته پذیرفته نشد و هنیه در جشن پیروزی انقلاب نیز شركت كرد.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با عنوان' هنیه وعده های كویتی دریافت می كند، اما سفرش به ایران را لغو نمی كند' به وعده های امیر كویت شیخ صباح الاحمد الصباح درباره 'مشاركت در بازسازی غزه' اشاره كرد و در همین حال با استناد به اظهارات اخیر یوسف رزقه نوشت: هنیه در حالی در كویت وعده های خوبی را برای بازسازی غزه گرفت كه یك مسوول حماس ادعای رسانه عربستانی را مبنی بر لغو سفر هنیه به ایران رد كرد.

در همین حال پایگاه خبری شبكه فلسطین الیوم به نقل از صلاح البردویل گزارش داد: سفر اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطینی به ایران با دعوت دكتر احمدی نژاد رییس جمهور ایران انجام شده است.

وی با تاكید بر اینكه اطلاعی درباره توصیه برخی دولت ها برای نرفتن هنیه به تهران ندارد افزود، این اقدام ناشی از تصمیم مستقل حماس و در راستای تقدیر از كمك ایران به انجام رسیده است.

محور دیگری كه در حاشیه سفر اسماعیل هنیه به كشورهای حوزه خلیج فارس حاشیه ساز شد موضوع خروج حماس از سوریه بود كه 'عزت الرشق' عضو دفتر سیاسی حماس به خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال در این باره گفت: خبر انتقال دفتر سیاسی حماس از سوریه به كشور دیگری صحت ندارد.

الرشق گفت: رییس و اعضای دفتر سیاسی بیشتر اوقاتشان را در خارج از سوریه می گذرانند تا بتوانند كارها و مسوولیت هایشان را پیگیری كنند.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: اروپا , سگ ,
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: